Programy graficzne

Nowe odsłony od Corela

Rozwój programów komputerowych, zwłaszcza do obsługi grafiki i obrazów, był w latach osiemdziesiątych bardzo dynamiczny. Dlatego tak ważne było stałe poszukiwanie nowych inwestorów i wyszukiwanie kapitału na rozwój, albowiem tylko najzamożniejsze firmy technologiczne mogły wytrzymać tak szybkie tempo rozwoju. Nie tylko jednak na kanwie produkcji podzespołów komputerowych czy sprzedaży całych komputerów osobistych można było w tamtym złotym okresie rozwoju technologii zarobić. Bardzo istotne były programy, które sprawiały, że komputery osobiste mogły być w ogole wykorzystywane do praktycznych lub mniej praktycznych rzeczy – począwszy od prowadzenia rozliczeń księgowych, przez edytowanie zdjęć zeskanowanych komputerowym skanerem, na graniu w gry komputerowe kończąc. Sukces komputerów i wielki boom na ich zakupy, doprowadził do pośredniego sukcesu największych firm programujących konkretne aplikacje na te komputery. Ostatecznie to, że przeciętny domowy użytkownik bez doktoratu w zakresie informatyki czy inżynierii był w stanie mieć jakiekolwiek korzyści z zainwestowania w domowy komputer, wynikało właśnie z upowszechnienia się programów i ułatwietnia ich obsługi także amatorom. Stało się to dzięki przejrzystemu i bardziej zrozumiałemu interfejsowi graficznemu, którego szczególnym przykładem był Mircosoft Windows. To ten system umożliwił użytkownikom amatorom na całym świceie na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w całości wciągnąć się w świat informatyki i zrozumieć, że obsługa komputera wcale nie musi być trudna. A na kanwie tego sukcesu udało się także przyciągnąć do siebie użytkowników innym firmom współpracującym z projektem Microsoftu. Do takich firm zalicza się kanadyjska marka odpowiedzialna za niesamowicie ważny program komputerowy do obsługi grafiki wektorowej – Corel Draw zaprezentowany przez Corel Corporation w roku 1989. Był to więc niecały rok wcześniej, niż swoją rynkową i komercyjną odsłonę programu Photoshop zaprezentował wszystkim gigant z Adobe.

Oba programy długo jednak nie rywalizowały ze sobą w najmniejszym stopniu, albowiem zaprojektowane zostały z myślą o zupełnie innych czynnościach, narzędziach i potrzebach graficznych oraz edycyjnych przeciętnego użytkownika. Corel Draw stawiał przede wszystkim na projektowanie i tworzenie obrazów oraz grafiki, podczas gdy drugi program spod marki Adobe nastawiony był przede wszystkim do obróbki obrazów graficznych, zwłaszcza zaś zdjęć przetrzymywanych na komputerach w formie cyfrowej. Możliwość obróbki grafiki a możliwość jej tworzenia i odpowiedniego modelowania, także w rzeczywistości trójwymiarowej, bez wątpienia przez długie lata ze sobą nie kolidowały. Dopiero po wielu latach udoskonalania obu produktów, Corel Draw i Adobe Photoshop zaczęły przyciągać podobną grupę użytkowników, albowiem programiści obu tych tytułów musieli dokładać nowe funkcje – w ten sposób Corel Draw zaproponował chociażby możliwość usuwania niedoskonałości w obrazach, a Adobe postanowiło mocniej rozwinąć pomijany do tej pory moduł odpowiedzialny za obsługę grafiki wektorowej. Ta rywalizacja ostatecznie nie zaszkodziła produktom, gdyż w związku z koniecznością stałego podnoszenia jakości swojej własnej oferty, Corel Draw na przestrzeni tych lat zmienił się nie do poznania i dzisiaj stanowi jeden z potężniejszych i chętniej wybieranych programów do grafiki wektorowej na całym świecie.

Zanim jednak Corel Draw otrzymał swój numer dystrybucyjny X8, będący w rzeczywistości odzwierciedleniem osiemnastej odsłony tego programu, konieczne było dokonanie wielu poprawek. Od pierwszej wersji zaprezentowanej wyłącznie na maszyny w środowisku Windows w roku 1989, producenci potrzebowali wyłącznie jednej dekady, aby wyprodukować aż osiem różnych wersji, co tylko pokazuje, jak aktywnie i z jakim zaangażowaniem programiści pracowali nad udoskonalaniem najmniejszych niedokładności. Wersja 9 wypuszczona już w 1999 roku umożliwiała chociażby obsługę PDF i PDS, ale także dawała możliwość jednoczesnej pracy z wieloma paletami. Z komercyjnego punktu widzenia przełomowa okazała się jednak wersja Corel Draw z roku 2004, kiedy to w wyniku intensywnych prac programiści firmy Corel zaproponowali użytkownikom dynamiczne prowadnice oraz inteligentny system obsługi znaków UNICODE, a dodatkowo wprowadzono inteligentny ołówek oraz inteligentne usuwanie poszczególnych fragmentów projektu albo obrazu. Nie bez znaczenie dla sukcesu tej wersji Corel Draw było rozszerzenie biblioteki symboli, a także możliwość różnego wyrównywania i rozplanowywania rozkładu grafiki.

Obsługa plików w systemie RAW była ukłonem przede wszystkim w stronę fotografów, a przede wszystkim fotografików, czyli osób, które były głęboko zainteresowane możliwościami bezpośredniej edycji obrazu z aparatu cyfrowego. Razem z obsługą RAW wprowadzono także możliwość odpowiedniego synchronizowania się i łączenia z różnymi klientami i projektami oraz aplikacjami online, co uczyniło wersję Corel Draw X4 z 2008 bardzo nowoczesnym narzędziem graficznym na miarę XXI wieku. Edycje X5 do X7 to już zintegrowane systemy i pakiety programów do obróbki graficznej, zdolne do zaspokojenia potrzeb nawet największych firm designerskich czy graficznych. Najnowsza dostępna obecnie na rynku wersja Corel Draw to X8 z 2014 roku, kiedy to umożliwiono nie tylko skuteczną pracę z systemem Windows 10. Bardzo ważne jest chociażby zaadaptowanie nowej wersji programu do monitorów i wyświetlaczy multimedialnych pokazujących obrazy w rozdzielczości 4K lub UHD. Program ten wyróżnia także bardzo szeroki dostęp do różnych zasobów online firmy Corel i to bez konieczności uiszczania dodatkowych wysokich opłat licencyjnych czy abonenckich.

 

Leave a Reply